Hvor og hvornår

Fantasyfestivalen 2021

Fantasyfestivalen afholdes 18.-19.september 2021. 

 

Fantasyfestivalen afholdes på

Esbjerg Hovedbibliotek
Nørregade 19
6700 Esbjerg

 

Fantasyfestivalen arrangeres af Esbjerg Kommunes Biblioteker i samarbejde med forskellige lokale og nationale foreninger, forlag og frivillige.

Om Fantasyfestivalen

Fantasyfestivalen sætter fokus på fantasy og den gode historie, og hos os kan du blandt andet opleve danske og udenlandske fantasyforfattere, liverollespil, musik, cosplayers, film, en stor indendørs messe med masser af bøger, spil og rollespilsudstyr og en stemningsskabende markedsplads, fyldt med liv og magi. 

I 2021 er det syvende gang, festivalen løber af stablen, og det foregår i år 18.-19.september 2021. 

 

Følg hos på Instagram og Facebook.
Årets officielle hashtags er: #ff20, #fantasyfestival20, #fantasyfestivalonline, #ffonline. 


Transport

Det er nemt at tage toget og egen bil til Fantasyfestivalen.
Hovedbiblioteket, hvor festivalen afholdes, ligger 5 minutters gang fra banegården.

 

Parkering
Det er muligt at parkere gratis på Museumspladsen, lige ved siden af Hovedbiblioteket.
Parkeringspladsen fyldes hurtigt op, så alternativt kan man parkere på de markerede steder på nedenstående kort. Fantasyfestivalens placering er markeret med rødt.
Det er gratis at parkere i Esbjerg, men nogle steder er parkeringen tidsbegrænset.

For mere udførlig vejledning, kan man besøge VisitEsbjergs hjemmeside, ligesom man kan printe kortet her.
Selvom det ikke er med på kortet, findes der også et udmærket parkeringshus ved Streetmekka Esbjerg/Sydvestjysk Sygehus. Det er sjældent fyldt op i weekenderne, og kunne derfor være en parkeringsmulighed.

 

Taxa
Esbjerg Taxa 7514 4500


Booking af stande

Det er endnu ikke muligt at booke stande til Fantasyfestivalen 2021. 
Det er muligt at blive skrevet på venteliste til stande i Kunstnerhjørnet og Riddersalen. 

Herunder følger en del praktiske bemærkninger henvendt til standholdere.

 

Tid og sted

Lørdag 18. september kl. 10-18 og søndag 19. september kl. 10-16.

 

Riddersalen

Der er pt. ikke flere ledige stande. Kontakt evt. fantasyfestival@esbjergkommune.dk for at blive skrevet på venteliste. 

 

Priser og størrelser

Der er tre standstørrelser:

Stor: 8x3 / 4x6 meter, 3000 kr. - UDSOLGT

Mellem: 4x3 meter, 1500 kr. - UDSOLGT

Lille: 2x2,5 meter, 750 kr. - UDSOLGT

Priserne er eksklusiv moms.
 

Faktura for standbetaling fremsendes til standholderne af Esbjerg Kommunes Bibliotekers administration senest en måned før Fantasyfestivalen.

 

Muligheder for udstyr

Standholdere får stillet borde og stole til rådighed, samt strøm efter ønske. Alt andet udstyr skal standholderne selv medbringe. Dette gælder også forlængerledninger.

 

Betingelser

Fantasyfestivalen fokus er fantasy, og det er vigtigt for os, at standene udviser et samlet billede af fantasygenren. Det er derfor kun muligt at booke en stand, hvis standens indhold har relation til fantasygenren, det være sig i form af bøger, rollespilsaktikler, merchandise, spil eller andre relaterede fantastiske genrer som for eksempel horror. Stande, hvis indhold falder udenfor det overordnede fantasytema, kan kun bookes, hvis der er ledige pladser tilbage.
Det er et krav fra Fantasyfestivalens side at standholderne er til stede på standen i hele messens åbningstid både lørdag og søndag. Standholderne bedes om ikke at pakke standen ned før messens slutning søndag. Det vil være muligt at stille op allerede fredag 18. september. Nærmere oplysninger om opsætning og nedtagning fremsendes inden Fantasyfestivalen sammen med diverse andre praktiske informationer.

 

Tilmelding

Standtilmelding til Riddersalen foregår via mail til Fantasyfestivalen, fantasyfestival@esbjergkommune.dk.

 

 

Kunstnerhjørnet

Som kunstner indenfor fantasygenren har du mulighed for at booke en stand i vores Kunstnerhjørne. Der er pt. ikke flere ledige stande. Kontakt evt. lans@esbjergkommune.dk for at blive skrevet på venteliste. 

 

Priser og størrelser

Kunstnerhjørnets stande er 2x2,5 meter, og koster 100 kr. i gebyr., som bliver indkrævet per faktura før Fantasyfestivalen afholdes.

Gebyr tilbagebetales ikke ved afbud modtaget efter udsendt faktura.

 

Muligheder for udstyr

Standholdere får stillet borde med sort dug og stole til rådighed, samt strøm efter ønske. Alt andet udstyr skal standholderne selv medbringe. Dette gælder også forlængerledninger.

 

Betingelser

Vi forventer, du er en udøvende kunstner indenfor tegne- og malerkunst, craft og lignende af høj kvalitet. 

Det skal være i den klassiske fantasygenre. Forfattere henvises til Messeområdet.

Det er et krav, at kunstnere i Kunstnerhjørnet er til stede i hele messens åbningstid både lørdag og søndag. Standholderne bedes om ikke at pakke standen ned før messens slutning søndag. Det vil være muligt at stille op allerede fredag 18. september. Nærmere oplysninger om opsætning og nedtagning fremsendes inden Fantasyfestivalen sammen med diverse andre praktiske informationer.

Vi forventer, at din stand bliver udsmykket med dug, rekvisitter samt din kunst, så du bidrager til, at publikum får en så farverig og spændende oplevelse af Kunstnerhjørnet. Nogle stande har mulighed for ophæng af billeder i sort stof. Ellers skal du selv medbringe rekvisitter til det.

Du er velkommen til at sælge din kunst og ligeledes velkommen til at udøve/demonstrere din kunst på din stand.

Det kræver ikke et CVR.nr. at sælge på standen.

Der bliver mulighed for at sove på en skole tæt på festivalen. Medbring selv sovepose og underlag. Vi opkræver et symbolsk beløb. Tilmelding meldes ud senere.

 

Tilmelding

Tilmelding til Kunstnerhjørnet skal foregå via denne mailadresse: lans@esbjergkommune.dk  

Vi skal vide følgende:

Navn og adresse og evt. CVR.nr.

Antal personer som deltager.

Hvor mange borde (max. 3), stole, behov for ophæng og adgang til strøm, du ønsker.

Vedhæft foto af din kunst og et portræt.

Tekst om dig selv og din kunst. Max. 5-8 linjer.

Du samtykker, at foto og tekst må bruges på Fantasyfestivalens hjemmeside, katalog, Facebook og Instagram.

Vi tager forbehold for ændringer.


Overnatningsmuligheder

Vil du gerne have hele Fantasyfestivalen med, så er her en liste over overnatningsmuligheder i Esbjerg.
 

Esbjerg Conference Hotel

Stormgade 200, 6700 Esbjerg
God og billig overnatning tæt på Fantasyfestivalen. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden http://www.ech.dk
 

Danhostel Esbjerg

Gl. Vardevej 80, 6700 Esbjerg
Vandrehjem med god og billig overnatning. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden http://www.esbjerg-danhostel.dk


Cabinn Esbjerg

Skolegade 14, 6700 Esbjerg
Billig overnatning beliggende i centrum af Esbjerg. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden https://www.cabinn.com/ 


Hotel Ansgar

Skolegade 36, 6700 Esbjerg
Hotel beliggende i centrum af Esbjerg. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden http://www.hotelansgar.dk/


Hotel Britannia

Torvegade 24, 6700 Esbjerg
Hotel beliggende i centrum af Esbjerg. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden http://www.britannia.dk/


Scandic Olympic Esbjerg

Strandbygade 3, 6700 Esbjerg
Hotel beliggende i centrum af Esbjerg. Bestilling af værelser foregår via hjemmesidenhttp://www.scandichotels.dk/Hotels/Danmark/Esbjerg/Scandic-Olympic/


Hjerting Badehotel

Strandpromenaden 1, 6710 Esbjerg V
Hotel beliggende 9 km. fra Esbjergs centrum. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden http://hjertingbadehotel.dk/dk/


Guldager Kro

Guldager Stationsvej 104, 6710 Esbjerg V
Kro beliggende nord for Esbjerg. Bestilling af værelser foregår via hjemmesiden http://www.guldagerkro.dk/


Danmarksgades Skole

Igen i år tilbyder Fantasyfestival i år mulighed for overnatning, til de festivalgæster som kommer udenbys fra.
Overnatning foregår på Danmarksgades Skole i Esbjerg (få minutters gang fra Festival-lokationen), i udvalgte klasseværelser, med adgang til toilet og bad.
Prisen er for overnatning én eller to nætter, og der vil være adgang til skolen fra fredag kl. 16. 
Begrænset antal pladser.

 

 

INFO:
Pris: 50 kroner 
Adresse:  Danmarksgade 53, 6700 Esbjerg  
Aflåst: Nej
Toilet- og badefaciliteter: Ja


Mad og drikke

På Markedspladsen er der mulighed for at nyde medbragt mad.

Mad og drikke kan købes på Markedspladsen, Den Dansende Dværg og hos Restaurant Nørre19.

Nærmere information om menuer og madboder lægges på hjemmesiden, når det er klart. 

 


Vores samarbejdspartnere

    


Sponsorer


Fantasyfestival ’21 søger to praktikanter til sommer/efterår 2021


Fantasyfestival søger to praktikanter til at være en del af teamet bag Fantasyfestivalen.

 

Gældende for begge er at…

Du søger en studiepraktik eller virksomhedspraktik i sommeren 2021, som minimum hele august og september måned.

Du har en relevant baggrund inden for administration, kultur, eventmanagement, kommunikation, bibliotek/formidling eller lign.

Du er fri 17.-20. september 2021 hvor vi afholder et brag af en Fantasyfestival.

Det er en fordel hvis du kender til fantasy som genre, men absolut ikke et krav.

 

Vi kan tilbyde …

En praktikplads hvor du vil få masser af ansvar. Du får erfaring med både kommunikative, administrative og udviklingsmæssige opgaver samt eventkoordinering og -facilitering. En del af dine opgaver vil foregå i samarbejde med en anden praktikant og andre opgaver vil være selvstændige. Du kan også selv være med til at forme din praktik, hvis du har nogle særlige kompetencer eller ideer du gerne vil bringe i spil.

 

 

Praktik 1 – Frivilligkoordinering og The Fantasy Fellowship

Hvilke opgaver vil du få?

I forbindelse med Fantasyfestival 21, skal du være med til at stå for koordinering af de frivillige samt andre praktiske opgaver. Derudover skal du være med i den strategiske udvikling af The Fantasy Fellowship, Danmarks største nationale læsefællesskab for voksne. Du skal desuden være med til at stå for afvikling af årsmødet for The Fantasy Fellowship fredagen inden festivalen. Du skal være med til formidle fantasygenren samt udvikle bibliotekets fantasy relaterede aktiviteter/arrangementer og koncepter til både børn og voksne – både fysisk og online. I denne praktik vil du være knyttet til Fantasyfestivalens frivilligkoordinator som også er tovholder på The Fantasy Fellowship.


 

Praktik 2 - Festivalskoordinering, udvikling og evaluering

Hvilke opgaver vil du få?

I denne praktik er der mulighed for at sætte sig ind i projektledelse og planlægning af events samtidig med at der er forefaldende og praktiske opgaver du vil få ansvaret for. Blandt andet vil du blive involveret i The Gathering for The Fantasy Fellowship læsekredsene og festivalens kommunikation på de sociale medier. Du vil forestå evalueringen af Fantasyfestival ’21 og blive involveret i den strategiske udvikling af festivalen. Vi er gode til at tilpasse praktikforløb efter kompetencer og interesser, derfor vil du også selv kunne spille ind med interesseområder. I denne praktik vil du være knyttet til Fantasyfestivalens koordinator og der vil være mulighed for at være involveret i andre opgaver vedr. kultur og dannelse på konsulentniveau i Esbjerg Kommune. 

 

Fremsend din ansøgning til eller få yderligere information på mail fantasyfestival@esbjerg.dk